torsdag 13. november 2014

FROST-FEST // FROZEN PARTY


I starten av november hadde vi Frost-party for skolejenta vår sammen med alle jentene i klassen. Jeg må skrive som flinke Diana: "Dette er ikke et jeg er supermamma og lager fine bursdager-innlegg. Dette er et Åh jeg elsker å lage selskaper og griper hver sjans jeg får til å gjøre det!" :) 
Jeg elsker å pynte og ordne til fest, men samtidig gjøre det enkelt og bruke det vi har. Engnangstallerknene og kopper kjøpte jeg på Lagerhaus i fjor sommer, og de passet fint å bruke nå. For å få med litt "Frost" printet jeg ut bilder av Anna og Elsa funnet på nettet, og festet sammen med enkle hvite servietter fra matbutikken. Jeg og bursdagsjenta har klippet ut snøkrystaller av A4-papir og hengt opp i taket som pynt. Kjempekoselig å holde på med slike forberedelser sammen! Noen blå ballonger er fester med sytråd fra taket, så det ser ut som de svever. Jeg klippet ut sølv-kyssemunner til hver gjest, og de var morsomme å holde på med mens jentene ventet på å få servert mat.
Jeg kjøpte enkel, billig, hvit metervare med "nervøs fløyel" fra Jysk og brukte som duk. Det skal jeg definitivt gjøre igjen ved senere bursdager, de har mange farger, og stoffet kan vaskes på 40 grader, noe vi måtte gjøre mellom hvert selskap vi hadde - kjempepraktisk. :) 
Fra skogen hentet jeg inn noen kvister som dekorasjon på bordet, sammen med turkise og hvite lys. 
Til kaken hadde jeg bestilt små Frost-figurer som skulle stå oppå, men de kom ikke fram i tide (og har fortsatt ikke kommet!) så da måtte jeg fikse min egen løsning sånn i siste liten. :) Printet ut figurer fra nett (Olaf måtte jo selfølgelig også få være med her), klippet rundt, festet på tannpirker og stakk ned i kaken. Bokstaver og snøkrystaller har jeg stukket ut i ferdig kjøpt fondant. En morsom ting var å lage isfjellene som står bak figurene på kaken! Smeltet sukker, vann og "corn syrup" (helt blank sirup) til det holdt 150 grader, tilsatte farge og lot det stivne på et brett med bakepapir. Så var det bare å knekke da det var stivnet, og stikke ned i kaken. 
Geleen lot jeg også stivne i langpanne-form (hadde bittelitt blåfarge i Kiwi-gele) før jeg skar ut firkanter og stablet på et fat. Veldig enkelt, og en morsom måte å servere det på. I bursdagen spilte vi Frost-musikken utenfor huset da gjestene kom (pappa'n sin idé!), og bursdagsbarnet hadde fått Frost-kjole i gave som hun syns var gøy å ha på og vise frem til alle gjestene. Vi har rett og slett hatt en super feiring av en stolt seksåring! 
Håper noen av tipsene kan være til inspirasjon! 

4 kommentarer:

  1. Så gøy!
    Savner og ha en liten pike når jeg ser disse herlige bursdagene:))
    Da min var litta fantes det bare standar tallerkener med barbie, spidermann eller ole brumm, haha:)) Etter at disse fantastiske partynettbutikkene har kommet på banen, er det jo bare og frotse i vei :))

    Så flink du er, tipper lillemor var superfornøyd!!

    SvarSlett
  2. Takk for det, bursdagsjenta var veldig fornøyd! :)
    Utvalget i dag er jo enormt, og man kan jo få laget hva slags fest man vil! :)

    SvarSlett
  3. Lenge siden du postet dette da... Men leter etter inspo til bursdagsjenta vår - så takk for masse fine (og rimelige!) ideer! Så kjempebra ut:-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar - da blir jeg veldig glad! ♥ Hilsen Kikki