søndag 31. mai 2015

HJEMMELAGDE FISKEPINNER

Håper du har hatt en fin helg! Vi har hatt det kjekt med mye besøk av både små og store venner og venninner. :) Her om dagen prøvde jeg meg på hjemmelagde fiskepinner for første gang, og jeg syns det var rågodt, om jeg må si det selv! :D Mye mindre salt enn i vanlige fiskepinner, og rett og slett ren fisk med smuler på. :D Jeg var veldig spent på prosessen, hvor vrient det var å lage og hvor klissete det kom til å bli, men det gikk over all forventning! Litt forberedelse med ingrediensene, ellers var det fort gjort.



Jeg leste flere ulike oppskrifter, og her har jeg kommet frem til min egen variant. 

Ca 1 dl mel 
Litt salt og pepper
1 egg 
2 ss melk 
2 dl knust kjeks 
(Jeg brukte både glutenfritt mel og kjeks) 
Torskefilet, jeg kjøpte frosne filter som jeg lot tine på forhånd. 

Bland mel, salt og pepper i en bred skål. Jeg brukte dyptallerkner. 

Pisk sammen egg og melk i en annen dyp skål. 

Legg den knuste kjeksen i en tredje.

Og det er nå moroa begynner - det er bare å dyppe i vei! :) Først i melblandingen, så i egg+melk og til slutt smulene.

Fiskepinnene stekes i smør i en varm stekepanne. Og jeg kan love den at smaken er HELT annerledes enn kjøpe-fiskepinner - på en veldig positiv måte. :) 

PS: Husk at du fortsatt kan melde deg på i konkurransen om å vinne kaffemaskin! Fristen går ut i morgen. Klikk deg inn her og legg igjen en kommentar! :) 

2 kommentarer:

  1. Satt akkurat og tenkte "Denne kan vel gjøres glutenfri?" - og det kunne den jo! Hva slags kjeks brukte du?
    Annette

    SvarSlett
  2. Selvfølgelig Annette! :D Jeg brukte kjeksene fra Schär som heter Salti. Kan sikkert bruke noe lignende kjeks, funket veldig bra med den litt salte smaken i alle fall!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar - da blir jeg veldig glad! ♥ Hilsen Kikki