mandag 25. juli 2016

HJERTECOOKIES


For en stund tilbake bakte jeg hjertecookies! Og siden jeg er så dårlig på å ta vare på oppskrifter så legger jeg den ut på bloggen så jeg skal finne tilbake til den senere. Og – bonus – kanskje flere kunne tenke seg å bruke denne oppskriften? :) Den søte kakeboksen er forresten fra Blafre

GLUTENFRIE COOKIES

120 gram smør
200 gram brunt sukker
100 gram vanlig sukker
2 egg
450 gram glutenfritt mel (jeg bruker Semper mix)
4 ts vaniljesukker
1/2 ts natron
150 gram hakket sjokolade eller nonstop

Smelt smøret i en kjele og la dette avkjøles noe.
Miks sammen brunt sukker og vanlig sukker i en bolle, til det ikke lenger er klumpete. Bland dette med det smeltede smøret i kjelen. Tilsett egget i kjelen og rør godt sammen.

Bland alt det tørre i en egen bolle og ha i røren med smør og sukker. Til slutt blander du inn sjokoladen, og kjeksene er klare til å stekes! Oppskriften gir ca 30-32 store cookies. Fordel like store mengder deig på stekebrett, pass på god avstand, og trykk de litt flate. De må selvfølgelig ikke formes som hjerter hver gang, men syns det var en morsom vri å prøve det. :) 

Stekes på 150 grader varmluft i ca 14-15 minutter. De ser bløte ut, men stivner når de kjøles ned. Ikke fall for fristelsen å steke dem lengre fordi de ikke ser ferdige ut. La kjeksene ligge på stekeplaten til de er litt avkjølt. Legg dem så over på rist.
Det går fint å fryse disse kakene. De tiner lett når de legges på et fat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar - da blir jeg veldig glad! ♥ Hilsen Kikki