fredag 16. mars 2012

THAILAND // del 1 // Reisen

Tenkte jeg skulle fortelle litt om ferien vår i Thailand. Tenkte også at jeg skulle prøve å fatte meg i korthet, men det er ikke så lett. :) Så dette får heller være for spesielt interesserte, les om du vil - og jeg lover at det ikke blir bare reise-blogging fremover. Denne første delen handler mest om selve reisen vår.

Reisefølget vi dro med var hele familien på min side; søstre med familier, foreldre, og til og med noen tanter og onkler. Kjempegøy å reise så mange på tur og oppleve dette sammen. Målet med reisen var min brors bryllup, så det er klart vi måtte bortover alle mann!
Jeg og mannen har vært i Thailand en gang tidligere, før vi fikk barn, så vi var spente på hvordan reisen ville bli med to småtasser sammen med oss. Vi (eller kanskje mest jeg) hadde planlagt litt aktiviteter til flyturen, vi tenkte det var fint å ha noe å finne på i tilfelle det skulle bli kjedelig for de små. Vi ordnet noen overraskelser som de skulle få undervegs, både små leker, klistremerker, en ny bok til hver, ispinnespill og papirdukke. Flyturen gikk over all forventning. Ungene syns det var spennende å fly, og det at vi reiste flere sammen gjorde det lettere, da kunne vi gå på "besøk" til de vi kjente andre steder i flyet. Klikk på "Les mer" for å se resten av innlegget!

En ting som var litt spennende med turen var at jeg reiste på såkalt "staff ticket" ettersom broren min er pilot. Denne billetten er en stand by-billett. Ulempen med dette er at jeg ikke får sjekket inn sammen med de andre, og at jeg ikke vet sikkert om jeg har plass på flyet før en time før avgang! Litt nervepirrende episoder innimellom, men det gikk heldigvis veldig bra hver gang!

Avreise fra Norge var på ettermiddagen, og vi mellomlandet i Doha, Quatar der broren min bor. På vei østover var det bare en kort stopp for å bytte fly. Vi ankom Bangkok på morgenen, og da dro vi rett til et hotell for å sove noen timer, da det ikke ble så mange timene med søvn på flyet. Etter å ha spist middag på hotellet dro vi videre med natt-tog, en ti timers tur. Kjempespennende! Ungene sovnet på perrongen i stinkende diesel-lukt fra toget, så vi bar de ombord så snart vi kunne. De gjorde om setene i toget til senger, så vi fikk hvert vårt "avlukke" på en måte. Ellers var hele vognen åpen, som en lang korrior. Dere kan se hvordan de rer opp sengene og litt av togvognen her (ikke vår video, bare funnet på youtube). Spesielt å sove slik side om side med totalt fremmede mennesker, men jeg syns også det var utrolig gøy! Det er slike opplevelser man husker. :)
Jeg sov greit, til tross for skrangling og risting - det var ikke helt som Komfort-avdelingen på NSB dette.. :) Min mann sov ikke så godt og Tobias var vel våken tre timer midt på natten. Milly sov overraskende bra, til tross for både jet-lag og skrangling. Hun var våken en times tid midt på natta, og fikk opplevd litt av turen ved å kikke ut av vinduet og spise litt nattmat (knekkebrød og chips - storfornøyd jente). Da vi ankon Khon Kaen (nordvest i lanfdet) klokken seks på morgenen, dro vi rett til hotellet vi skulle bo på og spiste frokost, og husker jeg riktig så var det rett i seng for en liten høneblund etterpå.

Ellers ble dagen brukt på å bli litt kjent i området, pluss prøving av klær til ungene som skulle være brudepiker og brudesvenner neste dag! Veldig stas, i ordentlig fargerike klær og glitter og gull! Mer om selve bryllupet i neste del av Thailandferien vår!

Annen (u)nyttig info:
ATTRAKSJON - Vi hadde med oss en dobbel paraplytrille som vi brukte masse. Og du kan tro vi fikk mye oppmerksomhet da vi fartet rundt med denne, spesielt i nord, der det ikke var så mange turister. To lyse barn med blondt hår skulle man tro de nesten ikke hadde sett før! Så og si ALLE vi møtte smilte da de så oss, og flere ganger ville folk stoppe og ta bilde sammen med ungene. I butikker hentet de til og med kollegaer, for dette synet måtte de også få oppleve. Ganske morsomt. :) Ungene syns det var litt overveldende og påtrengende i starten, men etterhvert ble de med på showet de også, og viste peace-tegn på bilder og ga high-five over en lav sko.

SKO - Var veldig billig! Vi kjøpte 8 par sko til sammen til både liten og stor, og angrer på at vi ikke kjøpte flere.. :) Vi fant vel egentlig ut at det meste var ganske billig, og i de ikke-turistifiserte områdene er nok kvaliteten også betydelig bedre enn på de store turist-stedene. Så vi skal definitivt pakke mindre neste gang (for vi skal helt klart tilbake!) og heller kjøpe mer der borte. Sommerklær for eksempel, genialt å kjøpe for sommeren 2012 nå i mars, spesielt til ungene.

Bilder lånt fra Weheartit. Kilde 1 - Kilde 2

Ønsker alle en strålende fredag! Her skinner solen! Vil du ha et gratis trykk, et par armbånd og noen øredobber i posten - legg igjen en kommentar på dette innlegget