fredag 4. mai 2012

PEANØTTSAUS


Her på østlandet er grillsesongen i gang for fullt - veldig deilig! Prøver å variere så det ikke blir bare pølser på ungene, derfor laget vi kyllingspyd i går. Vi er veldig glade i asiatisk mat her i huset, og noe vi liker godt er peanøttsaus. Jeg har aldri laget det selv tidligere, men i går fikk jeg plutselig lyst til å prøve. 
Utgangspunktet for oppskriften fant jeg på Kari Jaquesson sin blogg, jeg endret den litt, og her er min versjon. 

5 ss peanøttsmør 
3 ss mangochutney
2 ss limejuice (ferskpresset er best, men helt OK fra flaske)
2 ss soyasaus (kan kjøpes glutenfri hos velassorterte dagligvarebutikker) 
1 fedd hvitløk
1/4 teskje cayennepepper
Salt (helst havsalt)
Vann til ønsket konsistens

Kjør alt i mikser eller bland godt for hånd. Tilsett vann, litt av gangen til 
du har ønsket konsistens (et par spiseskjeer). Sausen skal ikke være rennende som vanlige sauser, og skal ikke helles på men gjerne brukes til å dyppe i.  

Server sammen med kyllingspyd med ris, salat, og gjerne godt brød til. 

Her har vi i fire kvelder den siste uken renset og beiset våre to verandagulv - deilig å være ferdig! Skal vise dere bilder når vi har kommet oss litt mer på plass igjen. Nå er det bare (?) igjen å male ett stk. hus før vi kan ta sommerferie med god samvittighet.. Vi kommer nok til å bruke mye av sommeren på maling, spent på hvordan det blir. Vi skal male med ny farge, så det blir gøy å se forskjellen. 


PS: Så bra at flere syns "fotballfrue"-innlegget var morsomt! Takk for fine kommentarer! :) 
_____
Home made peanut-sauce - yummy! 

5 kommentarer:

  1. Hei! Ja sommerfuglene dine er jo så skjønne : )
    Jeg mente å takke deg når jeg hadde laget innlegget,
    men det forsvant nok i alt her..
    Tusen takk for malen i hvertfall : )
    Og du må gjerne låne bildene.

    Ha en finfin dag!
    KLEM

    SvarSlett
  2. Så flott blogg (glad for at jeg oppdaget den ikveld). Peanøttsaus så veldig NAM ut :-) God fredagskveld til deg.

    SvarSlett
  3. Å gjett hva jeg fikk lyst på da!
    Kyllingspyd med peanøttsaus - NAM :)

    En finfin lørdag til deg,
    Signe

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelig kommenter hos meg :-)
    Dette så godt ut og jammen skal det prøves ut :-)

    klem tone

    SvarSlett
  5. mmmm det så godt ut! Og det smaker nok godt også, alt det er chutney i blir jo dødsgodt:)
    DIGGER plakatene dine, du er virkelig dyktig!
    ha en finfin uke:)
    klemmer fra Cathrine

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar - da blir jeg veldig glad! ♥ Hilsen Kikki