fredag 1. februar 2013

HJEMMELAGDE PITABRØD




Siden 2 av 4 her hos oss har cøliaki, så er det noen ting vi må lage fra bunnen av. I går prøvde jeg meg på pitabrød! Jeg laget deigen dagen i forveien, så stod den og kaldhevet til i dag ettermiddag. Det ble såpass suksess at vi kommer til å lage det flere ganger! Men neste gang skal jeg prøve vanlig heving, jeg syns de ble litt "tunge" - og veldig mettende! Det holdt med én til hver for å si det sånn. :) Ungene syns det var stas å kunne holde selv å spise. Jeg blandet to ulike oppskrifter, en kaldhevet pizzadeig med hvetemel og en glutenfri oppskrift på pitabrød. Skal se om jeg klarer å snekre sammen slik ingrediensene mine ble til slutt neste gang jeg prøver. 

Forresten så har jeg glemt å takke for alle som stemte på min blogg hos Foreldremanualen. Jeg kom på siste av 5 plasser, men hei - jeg er jo "den 5. mest kreative mammabloggen i landet" og det er jo ikke så verst! Hihi - man må se på det positive! 

I morgen har jeg planer om å legge ut noe dere kan laste ned og bruke til valentines day og morsdag som er rett rundt hjørnet! Ønsker alle en fin fredag! 

6 kommentarer:

  1. De ser jo kjempegode ut! :) Her i familien er vi også to av fire som har cøliai; jeg og storesøster på 8. Jeg har faktisk vært på bakekurs med cøliakiforeningen, hvor en av gruppene bakte pitabrød. De ble veldig gode! Fikk med en flott hefte med massevis av oppskrifter. En fin erfaring :) Blir vel mer baking nå utover. Nytt kjøkken inspirerer til å bli mer aktiv der :))
    Ha en fin Fredag og god helg! :))

    Klem, Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig hilsen! Har aldri vært på bakekurs, selv om jeg har hatt det i mange år selv. Hos oss er det meg og storesøster på 4 som har det. Nysgjerrig på hvor lenge dere har hatt det og hvordan jenta på 8 syns det er - tenkte sende deg en mail, men fant ikke noe på siden din? Min adresse finner du under konvolutt-symbolet øverst til høyre på siden.

      Slett
  2. Takk PillePalle! Bildene ble tatt i går kveld, så det var bekmørkt ute og ikke veldig fint lys inne - men det var jo pitabrødene som var poenget å ta bilde av, så da fikk det gå med litt dårlig lys. :)

    SvarSlett
  3. Det må være helt supert bare å bli nominert:))
    gratulerer med fin 5.plass!
    Jeg baker alt med speltbrød (hveteintoleranse), disse så kjempegode ut (legg gjerne ut oppskrift en gang;)
    ønsker deg en finfin helg:)

    SvarSlett
  4. Så utrulig gøy bare å komme så langt:)og så er jo fleire blitt kjent med den fine bloggen din og!
    Så gode dei pitabrødene såg ut!

    Ei god helg til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar - da blir jeg veldig glad! ♥ Hilsen Kikki