fredag 9. desember 2011

SPRAYMALINGSTIPS

I går fikk jeg en kjempekoselig mail fra en bloggleser som lurte på konkrete tips til spraymaling! Så tenkte jeg at det kanskje er flere som lurer på det samme, og at det kunne være fint å lage et innlegg om det. 

Ulike merker
Jeg har brukt ulike typer spraymaling, både fra Europris, den klassiske Quick-lakken, spraymaling fra malerforretning og fra Torshov bilrekvisita. Jeg syns ikke det er veldig stor forskjell på de, kanskje de litt dyrere dekker bedre på færre strøk, men ikke noe spesielt merke jeg vil unngå på grunn av det. Har nettopp bestilt ny spraymaling fra KEM som jeg gleder meg til å teste. Flaskene ser i alle fall superflotte ut.. :) 
Det jeg har gått etter når jeg har kjøpt spraymaling er rett og slett hvilken farge jeg ville ha, det er ikke alltid like lett å finne det største utvalget. 
En annen ting å tenke på er om du ønsker matt eller blank overflate. Jeg tror min favoritt er den blanke, den blir ordentlig skinnende og fin. Men det kommer jo helt an på hva slags stil du liker og hva det skal passe sammen med. 


Forarbeid
Jeg har sprayet mest messinglysestaker og før jeg spraymaler fjerner jeg støv og rusk, og gammel stearin. Hvis det er mulig (de største lysestakene får jo ikke plass i vasken) lar jeg de ligge i varmt zalo-vann i ca 30 minutter så all stearin blir myk og lett og fjerne. Får ikke "tingen" plass i vasken tar jeg en svamp og gnikker bort det verste. I begynnelsen var jeg veldig nøye, de siste gangene har jeg ikke vært så nøye, men resultatet blir like fint syns jeg. 

Klart for å sprayes
Når jeg sprayer gjør jeg det på asfalten utenfor huset vårt, oppå en pappeske. Husk at det må være godt ventilert der du skal spraye! Og spraymalingen sprer seg veldig, jeg ville ikke gjort det innendørs. Ofte blir det en svak farge på asfalten rundt der jeg sprayer, men jeg tror ikke min kjære har lagt så veldig merke til det, så fryktelig ille er det ikke. :) Og det slites vel bort etterhvert håper jeg. 
Å lese instruksjonene på boksen er lurt, både med tanke på avstand på sprayingen og temperatur. Spraymalingen fungerer best når det ikke er for kaldt, så jeg prøver å ikke spraye når det er minusgrader i alle fall. Helst et par plussgrader, minst. Hvis det er for kaldt syns jeg ofte den "klumper" seg, og fordeler seg ikke like bra. 
Jeg setter tingen som skal sprayes på en egen liten papplate, slik at den er lett å flytte ved å bare ta tak i platen og uten å måtte ta på malingen om jeg skal spraye flere ting (som jeg som regel gjør). 


Fremgangsmåte
Skal jeg spraye en enkel lysestake (slik som de sorte øverst) begynner jeg ofte med å ha den opp ned, for å få litt farge på undersiden av "kulene" og kantene. Sprayer ikke helt på toppen og bunnen, slik at jeg kan få tak og snu den riktig vei før jeg sprayer videre. Så er det bare å spraye i vei til du ser at det dekker greit. Det er ikke uvanlig at det kommer litt maling på hender og fingre, så om du ikke liker det er det greit å bruke engangshansker. Løft forsiktig i papp-platen når du er ferdig å spraye, og sett den til tørk. Jeg lar de ferdige sprayede tingene stå i garasjen i alle fall et døgn, kanskje to, før jeg tar de inn. Syns ofte det tar litt tid før "spraylukten" forsvinner. 

Hvor mange lag maling som trengs kommer an på hvor godt malingen dekker. Jeg vil i alle fall ta to lag, kanskje tre, men flere enn det har jeg aldri måttet spraye. Ofte kan det se kjempeflott ut allerede etter første runde, men når det tørker syns jeg ofte at bunnfargen skinner litt gjennom. Det beste er å ta flere tynne lag, men jeg er ikke så veldig tålmodig av meg. Noen ganger har jeg tatt på litt mye maling og det kan renne litt, men det jevner seg ofte ut når det får stå og tørke. 

Håper dette var til hjelp for noen! Ønsker dere en god helg! 


Her har vi mye vi skulle gjort før jul: skriving av julekort, sortering og rydding inne - på kontoret og i kjelleren, pluss siste rydding i hagen før vinteren. Håper vi får krysset av noe på listen i løpet av helgen. 

12 kommentarer:

  1. takk for tips, greit å vite at jeg kan gå inn her når jeg skal spraye noe ;)
    god helgeklem m

    SvarSlett
  2. så grundig og flott beskrevet :) Jeg har snappet opp et tips som jeg ikke har tenkt på . Sett gjenstanden på ei pappskive. Jeg har drevet å snudd på gjenstandene med plasthansker , og da har det blitt en del flekker . Men med pappskive under så unngår man jo det ;)

    God helg !
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  3. Vilken massa bra spraytips! Och riktigt snyggt sprayat, måste jag säga. Det är verkligen svårt att inte få rinningar, tycker jag. :-)

    SvarSlett
  4. Så informativt og godt innlegg :)
    Ikke mye jeg har sprayet til nå, men titter innom deg enste gang noe skal "til pers"!
    God helg til deg og dine.
    Klem May Helen

    SvarSlett
  5. Så bra beskrivelse! Jeg har lurt på der med å spraye nå på vinteren. Godt å lese at det funker selv om det er ganske kaldt. Det har jeg nemlig ikke prøvd meg på, og jeg har sett for meg at jeg må vente til våren med å spraye nye ting. Jeg er veldig spent på hvordan du synes KEM-lakken er. Det er jo så utrolig mange fine farger! Jeg har bare sprayet med den fra Biltema, men den må jeg ta mange strøk med for å få det til å dekke godt.

    Fin helg til deg og dine!

    SvarSlett
  6. Flott beskrivelse. Lysstakene ser jo helt nydelige ut.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Så bra beskrivelse!

    Jeg elsker spraymaling
    det er rett og slett genialt :)
    Til mitt bruk, vel og merke.
    Da jeg er så utålmodig passer dette
    meg helt perfekt. Får se resultatet med en gang..

    Mange klemmer fra meg
    :)

    SvarSlett
  8. Takk og lov for spraymaling sier nå jeg bare ;)

    Klem og finfin søndag til deg,
    Signe

    SvarSlett
  9. Kjempenyttig innlegg!
    Tusen takk:-)

    SvarSlett
  10. Ah, så flink du er! Jeg er helt udugelig på spray... Det bare renner, hehe. Er nok ikke tålmodig nok. Trenger en spraybuddy. Takk for hyggelige kommentarer på bloggen og jaaaa, det skal bli deilig å bli ferdig med oppussing. Har holdt på siden 1994. 2012 blir året vi er ferdig. Å som det skal bli deilig!

    SvarSlett
  11. takk for info! jeg har noen ganger, i hvertfall hvis "objektet" er ganske lite, sprayet INNE i en pappeske. Altså, satt esken på siden med åpningen slik at det blir som et skap og så sprayet i vei. Da både ser jeg objektet samtidig som at jeg reduserer hvor mye som kommer utenfor (hvis man er bekymret for underlaget).

    SvarSlett
  12. Tusen takk for god info! Supert :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar - da blir jeg veldig glad! ♥ Hilsen Kikki